05-10-13

Het verre oosten blijft me boeien.

Terug uit China, blijft het verre oosten me boeien.p.67Goossensshutterstock_103004048.jpg

• Het huidige China kan ik een beetje volgen van iemand die geregeld naar China gaat. Haar blog legt aspecten van de Chinese cultuur bloot en draagt de naam TANGYUAN.
  • Hoogstwaarschijnlijk zal ik volgend jaar Korea, Japan en Taiwan bezoeken. In de periode oktober/november gaan ginds IML-wandeltochten door.
  • Ondertussen heb ik me ingeschreven voor een cursus over India. Het is een cursus van het Davidsfonds die doorgaat in het Guislain instituut in Gent.

06:37 Gepost door G.U.Y. | Permalink | Commentaren (0) | Tags: iml, davidsfonds

02-10-13

Tweede dag in Peking.

DSC08878.JPGMet alle Chinezen, maar niet met de deze.

Vrijdag 13 september vervolgden we ons bezoek aan Beijing. We passeerden het Tiananmen plein en waren verwonderd hoe massa’s mensen al stonden aan te schuiven om het mausoleum van Mao te bezoeken. Ons doel was evenwel het zomerpaleis van een Chinese keizerin-moeder. Een mooie tuin met wel aparte verwezenlijkingen. We wandelden langs het meer, en bewonderden de marmeren boot. We zagen de plek van waar de keizerin ging bootje varen, en liepen door een lange wandelgalerij die opgesierd wordt door allemaal verschillende schilderwerken op de balken. We zagen ook hoe ginder gras wordt aan DSC08900.JPGgepland. Polletje per polletje wordt in de grond gestopt.

Even was er bij ons paniek bij het buiten gaan. We waren twee mensen van onze groep kwijt. Onze gids Nancy vond ze gelukkig terug. Met de volledige groep konden we zo naar een restaurant, en we konden weer gaan eten. Weer de stokjes gebruiken, om te genieten van de verschillende schotels.

Het bleef bij het water die vrijdag. ’s Middags flaneerden we langs het Shichahai meer, vooraleer de autobus ons naar Zhaitang bracht.

Bij Picasa heb ik al mijn foto's geplaatst van het begin van deze reis tot en met de openingsreceptie in Zhaitang. Klik hier.

04:17 Gepost door G.U.Y. | Permalink | Commentaren (0)

01-10-13

Onze eerste dag in China

DSC08786.JPGDe donderdag in Beijing

12 september was onze eerste dag in Beijing. Eerst werden we naar de Hutongs gebracht. De Hutongs zijn de straatjes van Beijing waar de mensen woonden. Meestal huizen met tuinen, maar wel smalle straatjes. In een plaatselijk restaurant kregen we onze eerste middagmaal. We maakten kennis met een variëteit aan gerechten, die op een draaitafel worden geplaatst. En het was gelijk op zijn Chinees: eten met stokjes.
Onbedoeld maakten we ook kennis met erbarmelijke toiletten. Maar ja, dat behoort tot de couleur locale,  zullen we maar denken. We waren gewaarschuwd voor het vervolg van de reis. China is overigens in het algemeen een proper land.

DSC08795.JPGDe autobus bracht ons door de Hutongs naar de Verboden Stad. Niemand mocht daar binnen vroeger, tenzij de keizer, zijn concubines en zijn gevolg. Nu is die stad voor het publiek open gesteld. Het zijn grote gebouwen en ruime betegelde pleinen. Weinig groen. Onze gids Nancy vertelde over de verschillende dynastieën die van hier uit China bestuurden. Over de functie van de verschillende hallen. De Verboden Stad is een must voor de toerist die Beijing bezoekt.

Nog onder de indruk van de grandeur bestegen we dan de trappen van de Jingshab Gongyuan, de Kolenheuvel. Vanaf de top met de boeddhistische tempel hadden we een mooi uitzicht over de stad.
Terug naar beneden, weer de autobus in. We reden langs het befaamde Tiananmanplein, dat we bezochten. Om 19 uur was het trouwens al donker.

's Avonds kwamen we aan in het hotel Days Inn Joiest, waar we onze intrek namen.

15:16 Gepost door G.U.Y. | Permalink | Commentaren (0)

27-09-13

Vaarwel China

De dag van de terugkeer.
In Shanghai opgestaan om 5 uur. In onze tijd is dat 23 u van de vorige dag. Het tijdverschil met China is 6 uur.
Vertrek vanuit Shanghai om 9u20 met vlucht AY058 van Finnair. Aankomst in Helsinki om 14u35 Vertrek vanuit Helsinki naar Brussel met vlucht AY813 om 15u30. Aankomst in Zaventem bijna om om 17u.

00:35 Gepost door G.U.Y. | Permalink | Commentaren (0)

26-09-13

Onze laatste dag #China

Na het ontbijt, bracht de autobus ons naar een waterstadje. Zhujiajiao is de naam van het dorpje dat we bezochten. Het is een vissersdorpje van vroeger dat nu een district is van Shanghai.
We wandelden ginder langs tempeltjes en andere gebouwtjes. We stapten over de vele brugjes.  Vele winkeltjes, het ene naast het andere, verkochten souvenirs en etenswaren. Heb je zin in een geroosterde varkenspoot? Heb je liever vis? Of kies je voor de zoetigheid,  koekjes of nougat?
Aan de taoistische tempel van de stadsgod spraken we af. Enkelen van ons lieten in de tempel hun toekomst voorspellen. De priester vertelde ons dat ons een behouden terugkeer wacht.
Met kleine bootjes vaarden we terug naar de ingang van het dorp.
Nu rijden we met de autobus terug naar Shanghai voor de middaglunch.

08:40 Gepost door G.U.Y. | Permalink | Commentaren (0)

25-09-13

Een eiland in de delta van de rivier Yangzi

Zochten we het gisteren in torenhoge gebouwen van meer dan 400 meter hoog in de hoge financiële zakenwereld,  vandaag koos onze tourleader voor het agrarische, lager bij de grond.
Met de bus reden we door een lange tunnel en over een lange brug naar het eiland Chongming.
Shanghai heeft geen bossen.  Opdat de stadsmensen zouden kunnen ademhalen is dan een bos aangelegd.  We maakten een wandeling doorheen het Dongping nationaal bospark. Het bos is aangelegd tijdens de culturele revolutie door 220.000 studenten. Zo las ik op een bord bij een herinneringsmonument in het midden van het bos.
Dit aangelegd bos vormde het ochtendgedeelte van vandaag, woensdag 25 september.

Voor het middageten trokken we naar een ecologisch agrarisch dorp, waar we verschillende boerengerechten aten in een  plaatselijk restaurantje. Het was soms raden wat er op de draaitafel terecht kwam. Maar niet getreurd.  Kende onze gids het Engelse woord niet , dan vroeg ze aan de mevrouw van de keuken om ons de groenten te laten zien, zoals ze uit de moestuin kwamen.
Een van ons wist zelfs zaaigoed los te krijgen van een boer.

We toerden verder door het rurale gebied en stopten voor een tocht door het Xisha Wetland Park.  De wetlands zijn een vochtig gebied onder invloed van de getijden. Krabben zijn blijkbaar hier een lekkernij. Heel wat Chinezen vingen er, en hadden snel een zakje vol.De wandeling van ongeveer een uurtje deden we volledig over aangelegde houten paden. Heel wat uitkijkposten en borden met uitleg onderweg,  Gelukkig voor ons ook in het Engels.

Het platteland in China is niet le plat pays zoals wij dat kennen. China is België niet.Dat leerden we vandaag, met deze busrit van twee uur vanuit de binnenstad van Shanghai.

14:42 Gepost door G.U.Y. | Permalink | Commentaren (0)

24-09-13

Met de lift naar de 100ste verdieping

Met de lift naar de honderste verdieping. Neen, ik zou liegen. Met de lift naar de 94ste verdieping. Dan met roltrappen naar de 97ste verdieping. En dan weer de lift nemen naar de 100ste verdieping. Heel de wereld ligt daar beneden onder je voeten, Afin niet heel de wereld, maar wel heel Shanghai. We hebben de Shanghai World Financial Center toren bestegen. 492 meter hoog. Het lukt niet altijd om zo daarboven een wijds uitzicht te hebben. Wolkenkrabbers komen soms boven de wolken uit, en dan zie je niets, toch niets meer dan vanuit een vliegtuig dat het wolkendek overschreden heeft. Maar vandaag was het helder. We hebben veel meer gedaan vandaag in Shanghai, maar dat vertel ik een andere keer!

17:48 Gepost door G.U.Y. | Permalink | Commentaren (0)