05-09-13

Een uitstap naar Hulst

sint baafsNaar Hulst met de onthaalploeg

Guy Verhelst, 4 september 2013

Uitnodiging

Met zo een veertigtal mensen staan we in de Gentse Sint-Baafskathedraal in voor het onthaal van de bezoekers.  De meesten van ons helpen zo 1 of 2 dagdelen per week mee.  Omdat we op verschillende tijdstippen aanwezig zijn, kennen we elkaar niet altijd. Om elkaar beter te leren kennen organiseert onze stuurgroep dan ook geregeld activiteiten:  vormingsbijeenkomsten of uitstappen.

Voor de uitstap dit jaar was voor Hulst gekozen.  De eerste bisschop die zijn zetel in Gent had, was uit Hulst afkomstig, dat op zichzelf is een reden om dat vestingstadje te bezoeken. Praktisch is het ook gemakkelijk te bereiken met de train en de lijnbus.

29 augustus 2013

We waren met 18 deelnemers. Enkelen vertrokken vanuit het treinstation Gent-St.Pieters.  Aan de Dampoort stapten nog een paar collega’s op. De anderen, zij die met hun eigen auto kwamen, wachtten ons op aan de Grote Markt in Hulst.  Het was mooi zomers weer. We dronken op een terrasje een koffie, en dan ving onze tocht aan.

Hulst= vestingstad & Reynaertstad.

Het eerste deel bestond uit een wandeling over de vestingen van Hulst. Monette had heel wat opzoekingswerk gedaan en kon ons vertellen over  de vos Reynaerde, het 13de eeuwse dierenepos dat zich in het land van Hulst afspeelt. Ook vertelde ze over de vestingen en het waarom van de verdedigingswerken. De muren die de stad omringden waren niet bestand tegen het geweld van kanonkogels.

Op de vismarkt, vlakbij de voormalige haven, gebruikten we het middagmaal. Het was heerlijk weer. We konden buiten zitten.

sint baafsStadhuis en basiliek

In de namiddag kregen we een gegidste rondleiding. Onze gids vertelde hoe Hulst in lang vervlogen tijden aan een zee arm lag, de Honte. Zoutwinning droeg bij tot de uitbouw van de plaats. De Hulstenaars hadden zelfs zoveel expertise, dat nadat de zee zich terug getrokken had, handelaars nog ruw zout brachten om in Hulst te raffineren. Het vervaardigen van rode kleurstof uit meekrap droeg ook bij tot de ontwikkeling van Hulst. En op de schorre graasden de schapen.

Gent en Hulst waren geen vrienden. Geregeld kwamen de Gentenaars hun wil aan de Hulstenaars opdringen. Dit vertelde onze gids ook aan de hand van de geschiedenis van het stadhuis. We kwamen ook te weten dat Zeeland geen deel uitmaakte van de VII provinciën, maar tot de Generaliteit behoorde.

Het voordeel van zo een rondleiding met gids, is dat zij lokalen kon openen en laten zien die normaliter niet voor het publiek toegankelijk zijn.

Na het stadhuis kwam de Willibrorduskerk aan de beurt. Deze basiliek werd in 2009 bekroond als mooiste kerk van Nederland. Het prachtige lijnenspel van de gotiek wist ook ons te bekoren.
De kerk is nu een katholieke kerk. Tot in de 1ste helft van de XXste eeuw deelden protestanten en katholieke de kerk.  Het was - wat men noemt - een simultaankerk.  In 1929 kochten de katholieken het kerkschip.

Opvallend is de toren. Die is in 1957 gebouwd, en verwijst als prediker naar God. Absoluut niet traditioneel  roept die in haar constructie het mysterie op.

Naar huis

Met  het bezoek aan deze kerk van de vreedzame coëxistentie,  beëindigden we ons bezoek aan Hulst, en namen we de autobus terug naar Gent.

Klik hier voor wat foto's.

06:56 Gepost door G.U.Y. | Permalink | Commentaren (0) | Tags: sint baafs

04-09-13

5 klokkentorens

Mario VanHove 978_n.jpg5 torens staan op de kathedraal van Doornik. Ze maken indruk en kenmerken de binnenstad. Vrijdag waren we echter niet naar Doornik getrokken om er de kathedraal te bezoeken. We zouden ons ook niet met de geschiedenis van die stad bezig houden. Of toch? Clovis veroverde vanuit Doornik het gebied dat we nu Frankrijk noemen. Zouden we in zijn voetstappen treden?
We kwamen naar Doornik om een lange tocht te stappen. De wandelclub Mont-Marche richtte er voor haar jubileum een wandeltocht in van 100 kilometer: " Le 100km des 5 Clochers

In de vooravond kwam ik aan. Ik schreef me in en kreeg nummer 149. Na mij schreven zich nog tientallen wandelaars in. Meer dan de organisatie had verwacht. Uiteindelijk zouden we met 257 zijn.

Om 21 uur vertrokken we.  Al snel vormden zich groepjes van wandelaars die ongeveer hetzelfde tempo stappen. Ik stapte zo van in het begin tot op het einde met de musketiers. Anderen die je daar op de foto ziet waren sneller.
Op het traject waren 14 bevoorradingen voorzien.  Telkens wat te eten en te drinken en lekker gevarieerd.
De tocht liet ons ten zuiden van Doornik stappen, met een groot deel in Frankrijk. Hoofdzakelijk over landbouw- en veldwegen. Het was droog, zodanig dat het gemakkelijk stapte.
We passeerden charmante stadjes/dorpjes  Waarbij ik vooral St-Amand-Les-Eaux en Condé-sur-L'Escaut onthou.
In het stuk overdag hadden de inrichters trajecten voorzien waar we eens lekker aan een snel tempo konden doorstappen.

Het was een pracht van een tocht. Ik denk er met plezier aan terug. Jammer eigenlijk dat het een eenmalige inrichting was. Ik zou de tocht wel nog eens willen stappen.

Er waren verschillende wandelfotografen. Neem maar een kijkje op: Photo-Marches, klik hier. Claude heeft er verschillende fotoreeksen op verzameld. Blader wel naar de juiste datum. Dat is Vendredi 30 Aout  2013.

06:20 Gepost door G.U.Y. | Permalink | Commentaren (1) | Tags: mont-marche

03-09-13

Vanuit de Bijenkorf

kwartelsZondag 8 september wandelen de kwartels weer. Dan is het in hun eigen gemeente te doen: in Assenede

De startplaats is het centrum "De Bijenkorf", een mooie en moderne cultuurzaal in een straatje vlak bij de kerk.

Neem de gelegenheid te baat om de vernieuwde dorpskern van Assenede te bekijken. Wie weet kom je Floris tegen? Of Blancefloer? Of Diederik?

De kans is natuurlijk veel groter dat je een smokkelaar tegenkomt. Het zijn ten slotte de smokkelfeestentochten die zondag doorgaan.

Voor meer info.
Klik op de afbeelding om de flyer te lezen.
Of
Ga naar de website van de inrichter: http://www.dekwartels.be/

19:15 Gepost door G.U.Y. | Permalink | Commentaren (1) | Tags: kwartels

Kaailopers stappen de OXFAM trailwalk

kaailopers,oxfamTrailwalk voor rechtvaardigheid

Meestappen in de OXFAM trailwalk, dat doet een mens met veel plezier.
Marleen was de kapitein van team 27, het team van de kaailopers. Het team nam deel aan de editie 2013 van de OXFAM trailwalk. De 6de keer al dat OXFAM die veeleisende tocht inrichtte. Dat was op 24 augustus.

De OXFAM trailwalk is een gebeurtenis die het gewone overstijgt. Er aan mee doen houdt een dubbele uitdaging in.
De eerste uitdaging omvat het inzamelen van sponsorgelden. Dat was voor onze kaailopers al goed gelukt.
Met vertrouwen zagen we de tweede uitdaging tegemoet: 100 kilometer wandelen over ruw en woest terrein. Marleen had haar team in ieder geval goed voorbereid. 4 verschillende mensen smeedde ze samen  tot een goed team. In een aantal trainingswandelingen en zelfs een trainingsweekend  vormde ze haar groep rond een kern van wandelaars uit Temse, tot een geheel. Zij had er zorg voor gedragen dat we de tocht  als team volledig zouden uitstappen. Het wandelteam bestond naast Marleen uit Hugo, Jan en Guy. Voor ondersteuning konden we rekenen op Martine, Jos en Pieterjan.

De dag voordien

Met het volledige team de volledige 100 km uitwandelen, daarvoor trokken we naar Eupen.
Vrijdag 23 augustus was het zover. Met één auto reden we naar Duitstalig België. Op de zetels en in de koffer lagen de tenten, en ander gerief. De rest van het gezelschap kwam met de trein.  Vrijdagmiddag plaatsten we onze tenten op een voetbalterrein dicht bij de startplaats in Eupen.
Als ons bivak klaar was stapten we naar de sporthal van Kettenis. We meldden ons aan, babbelden met kennissen, en dan schoven we aan voor de BBQ.
Nadien bleven we nog wat praten, maar niet te lang. Onze wekker zou de zaterdagmorgen om 5u30 aflopen.

Het begin

’s Morgens in de vroegte kropen we uit de tent. We hadden  4 kleine tentjes voor ons stapteam en ondersteuningsteam. Met 7 waren we: 4 wandelaars en 3 supporters.

De wandelaars hadden hun ontbijt, een overvloedig en gezond ontbijt voor de start. De supporters moesten nog even wachten tot de eerste rustpost. Nog heel wat teams moesten zich de zaterdagmorgen nog inschrijven. Uiteindelijk zouden we met 1080 wandelaars starten op klokslag 7 uur.
Fris en uitgerust legden we de eerste kilometers snel af. Na zo een 7 kilometer bereikten we de Talsperre voor de eerste scanning. Hierna viel de wandelmeute een beetje uiteen. Het werd een stuk van meer dan 13 kilometer, hoofdzakelijk naar boven. Klimmen dus. Soms in ganzenpas langs nauwe paadjes. Soms langs bredere groene graswegen, die gelukkig gemaaid waren. Onderweg genoten we van de prachtige uitzichten en natuurlijk ook van de vele contacten met andere wandelaars uit alle delen van het land. We staken de grens naar Duitsland over en bereikten iets na elf uur het plaatsje Mützenich. Ons ondersteuningsteam wachtte ons op. Zij hadden een tafeltje en stoeltjes klaar gezet, en zo konden we van de koude maaltijd genieten, als waren we op picknick.
Dan weer verder door de Eifel. In Kügelscheid wachtte ons een waterpunt. Tijd om wat te eten en te drinken, en zeker ook wat zouts. Door wat chips te eten konden we het zouttekort aanvullen.
Ook kwestie van eens plat te liggen met de benen omhoog, om zo onze onderrug wat te sterken.
Dan weer verder, weer België in. Tot onze verwondering zagen we dan wandelpijlen en  –aanduidingen die niet de onze waren. Niet alleen wij waren aan het wandelen in de Hoge Venen. Er was ook een mars bezig van de FFBMP. Onder de slogan L’ Amitié par la Marche weet die federatie ook heel wat wandelaars in beweging te krijgen. Vriendschap daar draait het ook in een trailwalk om.
Na een wat lang uitgevallen rust in Sourbrodt stapten we dan verder naar Botrange, het hoogste punt van België. De helft van de tocht was gestapt. In Botrange moesten we evenwel onze rust noodgedwongen wat korter houden. Het ondersteuningsteam zorgde voor een lekkere spaghetti, en zo gesterkt konden we de tweede helft van de tocht beginnen.

De vermoeidheid slaat toe

DSC08485.JPGIn de Hoge Venen zelf werden we verrast door de regen. Net met het donker worden, met de invallende nacht  moesten we onze poncho aantrekken dan wel de paraplu gebruiken. De Bongard is altijd al een moeilijk begaanbaar traject, en nu zeker. Maar we versaagden niet en stapten verder. Gemakkelijk was het niet. We hadden meer dan 3 uur nodig om dit gedeelte van een goede 11 kilometer te stappen. En het bleef maar regenen. Gelukkig was er in de tent te Porfays plaats om te zitten, en na een soep stapten we de natte donkere nacht verder door. Na middernacht bereikten we de ruime rustpost van Drossart. 2/3 van de tocht gestapt. Nog 1/3 te gaan.
Het zeer lange traject, meer dan 13 km naar Gileppe, hebben we verschillende keren moeten onderbreken. Rusten om weer op kracht te komen.
Daar aan de stuwdam wachtte gelukkig het ondersteuningsteam ons op. Zij waren meer dan welkom.
De inrichters hadden massage voorzien. Jan maakte daar graag gebruik van om zijn rug te laten masseren. Hugo die tevoren geen hap meer door zijn keel kon krijgen, kwam er ook door.
En de nacht zou ook niet blijven duren.  We hadden nog 20 kilometer te gaan.
De wandelpijlen brachten ons langs nauwelijks  begaanbare paadjes naar het wondermooie dorpje Limbourg. Ook hier namen we ruim de tijd om bij te komen en het laatste traject aan te vangen.
We hadden 30 uur de tijd om de 100 kilometer te stappen. Het begon erop te lijken dat we die 30 uur inderdaad nodig zouden hebben.

Triomf

1174881_10151889082716383_1059168827_n.jpgGelukkig kregen we op het einde weer goede moed en de steun van ons support die de laatste kilometers mee stapten. Heerlijk om dan de aankomst te zien, om de tocht te beëindigen.
We zijn met vier begonnen. We zijn met vier geëindigd. Samen hebben we de tocht afgelegd. Samen laten we ons lauweren op het podium.

Terugblik: eendracht en respect

Zo een tocht stappen is mentaal en fysiek zeer moeilijk en zwaar en daarom net is het uitstappen ervan zo heerlijk. Het op elkaar kunnen vertrouwen, elkaar ondersteunen dat bouwt op. Zo een tocht stap je niet alleen. Het zijn de solidariteit van wandelaars en ondersteuningsteam, en de aanmoedigingen van de volgers, die de groep naar de aankomst brengen.
Velen onder ons zijn al vast besloten om ook volgend jaar de uitdaging opnieuw aan te gaan, een uitdaging voor een wandeltocht die meer dan buiten gewoon is.
Het onmogelijke wordt waar: we tonen door onze inspanning dat het ons menens is om armoede en onrecht uit de wereld te helpen.

05:15 Gepost door G.U.Y. | Permalink | Commentaren (0) | Tags: kaailopers, oxfam

02-09-13

Kwartels aan de Langelede

DSC08641.JPGDe Langelede, dat is in Wachtebeke, daar vieren ze nu kermis. In hun programma is een wandeltocht voorzien.

Vanuit de feesttent hadden De Kwartels 3 wandellussen uitgezet.
Zelf was ik te voet vanuit Zelzate afgekomen, en kon zo meteen inschakelen in de boswandeling, die lus A bleek te zijn.
Dan stapte ik lus B, de middenste lus waarbij de Langelede centraal stond. De Langelede is een vaart ooit uitgegraven om turf te vervoeren, en nu een oord van vissers.
Lus C boodt een traject dat ons via verharde wegen naar de Ramonshoek bracht, en langs de andere kant van de expressweg weer terug naar de feesttent.

Het was voor mij een wandeling bij mijn eigen club. Dat wil ik niet missen. Het werd dan ook een gezellige zomerse wandeling.

Onder de wandelfotografen zag ik: René, Willy en Marij, Erwin

20:14 Gepost door G.U.Y. | Permalink | Commentaren (0) | Tags: kwartels

01-09-13

KWB-wandeling #Ertvelde

kwbDe maand september is begonnen. Het is nog zomers. Goed om eens in een buurdorp te wandelen. In mijn geval is dat Ertvelde. Ieder jaar op de 1ste zondag van september richt de KWB ginder haar TERTVELDE-tocht in.

Het was al na de middag toen ik er was, maar zo te zien had ik nog tijd genoeg om de 21 te stappen.
Een 1ste lus  bracht de wandelaar richting Assenede. Van achter de maïs klonk luide muziek. Te luid voor een tuinfeestje. Toen we Ter Looveren gepasseerd waren, zag ik op de Stoepestraat een massa mensen op de weg. Een medewandelaarster vertelde me dat het vandaag Rockabilly Day was. Op dat evenement komen duizenden mensen af.
We waren niet met zovelen, en gingen de andere richting uit. In het tenniscentrum Ten Bos hadden we even een rust om dan via een wijde boog weer naar Ertvelde te stappen. Een landelijke tocht, dan langs de stenen molen, en dan langs leuke doorsteekjes en achterafjes weer naar de startzaal.
Vandaar stapte ik dan de 2de lus. Die bracht ons in de richting van Kluizen. In dit stuk stappen ook de mensen die zich tot 4 km beperken. Voor mij was het de 7 km.

Het was na vijf uur toen ik de wandeltocht kon beëindigen. In de startzaal kwam ik onder andere Gino tegen. Klik hier voor zijn foto's.

20:45 Gepost door G.U.Y. | Permalink | Commentaren (0) | Tags: kwb

31-08-13

De 100 km des 5 Clochers is gestapt

diploma.jpgIn Doornik bestaat een wandelclub. Mont-Marche is de naam. De wandelclub bestaat 15 jaar en dat jubileum wilden ze in de verf zetten door een 100 km in te richten. Je moet maar durven!

Ze gaven de tocht de naam 'Le 100 km des 5 clochers' Op vrijdag 30 augustus was de start. De 100 km moest in 24 uur gestapt worden.
Ik heb de tocht in 20 uur gestapt, en kreeg er een mooi diploma voor.

We kregen ook een T-shirt en een geschenkenpakket met

• Een flesje abdijbier St-Martin
  • vanillewafeltjes
  • een pakje gemalen koffie
  • een lichte  poncho

Bij het vertrek hadden we trouwens ook al een fluostrip en een lint om de bril vast te houden gekregen.

Ik zal met plezier het T-shirt dat we kregen dragen op verschillende wandelingen.