04-10-13

Ik beklom de Chinese muur

In BadalingIn het noorden van China slingert zich over duizenden kilometers een muur. Een muur om de Chinese beschaving van barbaarse invallen te vrij waren.

Op verschillende plaatsen is de Chinese muur hersteld. Dat is zo in Badaling. Op maandag 16 september reden we er naar toe. We verdeelden ons in 2 groepen. Een groep zou met de kabellift naar boven gaan. Een andere groep zou de muur te voet beklimmen. De beklimming van de Chinese muur -->  Dat spreekt tot de verbeelding. Die verbeelding werd werkelijkheid vandaag. Het was voor mij een van de twee voornaamste redenen om aan deze China-reis deel te nemen. Wandelen over de muur, kijken hoe de muur zich over de bergtoppen slingert.

De muur is een toeristische trekpleister. Heel veel volk. Wij besloten de steilste kant op te gaan, want daar was het precies wat rustiger. Zo een landschap dat natuur en geschiedenis in zich verenigt, dat maakt een mens niet veel mee. Daar namen we dan ook de tijd voor

Terug beneden wachten we elkaar op. En in de winkeltjes beoefenden we de kunst van het afdingen om onze souvenirs niet te duur te betalen.

07:46 Gepost door G.U.Y. | Permalink | Commentaren (0)

1.000.000 bezoekers voor het Lam Gods.

Een miljoen bezoekers voor het Lam Gods.

Dat zag ik via Twitter.

Hoewel ... Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat er in het filmpje iets niet klopt.

05:05 Gepost door G.U.Y. | Permalink | Commentaren (0) | Tags: sint baafs

03-10-13

Wandeldag 2 van de Beijing Mountain Walk

imlWandeldag 2: Reservoir Scenery Mountain Walking Route

Heel de Belgische IML-wandeldelegatie nam op zondag 15 september deel aan de tocht van 20 km. De wandeltocht omcirkelde het stuwmeer van Zhaitang. De mooie landschappen, de serene natuur toonden al wat vroege kleuren van de herfst. We stapten langs enkele schilderachtige dorpjes. Een van die dorpjes draagt de bijnaam “Village Hollywood” omdat er ooit films opgenomen zijn. Enkele decorstukken zoals een poortgebouw zijn in dat oude dorpje overgebleven. In andere dorpjes zagen we ook wat overblijfselen van mijnbouw, en in een dorpje een herinnering aan de oorlog met de Japanse overheerser.

Het was gemakkelijk en gezellig wandelen, meestal op wat brede wegen en paden.iml
Na de tocht werd ruim tijd ingeruimd om aan verschillende wandelaars hun IML award uit te reiken. Bij de Belgen waren dat Ronny, die een award kreeg voor zijn 75ste IML-tocht en Micky die op deze plechtigheid de Pacific Award mocht in ontvangst nemen.

Klik hier voor mijn foto's van deze zondagse wandeling in China.
Voor de foto's van Micky klik hier.

Andere medewandelaars hebben allicht ook hun foto's op het wereldwijde web geplaatst.

01:38 Gepost door G.U.Y. | Permalink | Commentaren (0) | Tags: iml

02-10-13

Kwartels wandelen in het bos.

5okt2013 boswandeling.jpgWandelen bij de Kwartels in Oosteeklo.
Dat staat op mijn wandelprogramma voor zaterdag 5 oktober.

Het is nog mooi nazomerweer. De herfst met haar mooie kleuren en paddenstoelen is toch ook al in het land.

Ideaal om in de bossen te wandelen.

De wandeltocht vertrekt vanuit de parochiale kring aan de kerk van Oosteeklo.
Als afstanden worden 7, 12, 18 en 24 kilometer uitgepijld.
Het is een wandeling die je aan eigen tempo aflegt. Je kan vrij starten tussen 7u30 en 15 uur.

Ondertussen zag ik dat de website van onze club in een nieuw kleedje zit. Ga maar eens kijken op; http://www.dekwartels.be/

17:09 Gepost door G.U.Y. | Permalink | Commentaren (0) | Tags: kwartels

Original Mountain Walking Route

imlVoor ons als IML-wandelaars in het verre China was zaterdag 14 september de eerste wandeldag in het westen van Peking. We kregen voor de wandeldag een uitgebreid lunchpakket mee, met een worstje, melk, zachte pistolets en een ei gekookt in zwarte sojasaus.

We konden kiezen voor de afstand van 20 dan wel 30 km. Er was ook een 100 km, maar daar nam niemand van ons aan deel. De selectie eisen waren te streng. Ook voor de kortere bergwandeling gold een leeftijdgrens van 65 jaar (born before Sept 14th , 2001 and after Sept 14th , 1948 – staat er in het reglement). Gelukkig voor mij was die regel niet voor onze IML-groep van toepassing. Maar het zegt meteen wel, dat het geen gemakkelijke wandeling was. Zelf was ik bij het groepje dat voor de 30 km koos. Na de startscanning begon de wandeling braafjes in het stadje. We verlieten langs brede wegen het stadje. We passeerden tempels en vakantieverblijven. De 20 km splitste zich af, na een paar kilometer en had meteen een flinke klim. De 30 en de 100 bleven nog even op goed begaanbare wegen. De charmante dorpjes bekoorden ons. Het verwonderde ons wel dat we zoveel wandelaars tegen kwamen in tegengestelde richting. We liepen door wondermooie rotsformaties, en wij vormden als Europeanen een geliefkoosd onderwerp voor de vele Chinese fotografen. Na 11 kilometer splitsten de 30 en de 100 zich. Nu hadden wij een steile klim te verwerken. Amaai zeg! Het verwonderde ons nu niet meer dat wandelaars hier rechtsomkeer maakten, en de 11 km terug wandelden.

imlWe klommen langs steile nauwe paadjes de berg op. We waren op 420 m gestart en ons hoogste punt  was op 1188 meter.  Af en toe rusten om bij te komen en dan de volgende bestijging aanvatten. De wandeling was goed aangegeven. Iedere kilometer lag er een gemerkte steen met daarop de kilometerstand en de hoogte. Ondertussen konden we genieten van de weidse uitzichten over de vallei. 5 kilometer aan een stuk steil klimmen over een aarden en rotsig pad.  Soms was het eerder kruipen dan klimmen.  De inrichters wisten duidelijk wat dit voor een moeilijk stuk was. Om de paar 100 meter zaten vrijwilligers om in te grijpen en zo nodig te helpen. Op de tocht was er onderweg geen controle met knipkaarten, afstempelen of scannen. Wel waren er referees op het parcours.

Ongeveer op de helft van het parcours waren we op het hoogste punt. We vonden het tijd om wat te rusten, maar vonden naast het smalle pad eigenlijk geen mooi plekje. Dan maar van de nood een deugd gemaakt en eerder staand dan zittend wat van ons lunchpakket gegeten.

Dorst hadden we niet. De watervoorziening was voldoende, eerder overdadig. We kregen flesjes met water, en net als de lokale wandelaars hielden we ons leeg flesje bij tot wanneer we een afvalverzamelpunt tegen kwamen.

imlNa de stevige klim volgde nu de afdaling. Hoewel die ook geregeld geweldig steil was verliep die voor ons vlotter dan de beklimming. Wellicht kwam dat omdat we nu gedurig de vallei voor ons hadden, waardoor we bijna permanent van het panorama konden genieten.  De kilometers 16 tot 20 waren hoe dan ook nog vrij pittig, De volgende 5 waren redelijk en de laatste 5 kilometer van het parcours waren gemakkelijk.

Eens we de smalle bergpaadjes achter ons hadden, vormden zich weer groepen. Het was weer gemakkelijker om te babbelen met elkaar.
We stapten nu door dorpjes langs een route die het bevrijdingsleger eertijds aflegde, en dat werden we gewaar aan de vele standbeelden die we onderweg passeerden.

De wandeling over de Leaning Buddha Mountain liet op ons een diepe indruk na  van de eenvoudige schoonheid van de natuur, van de Boeddhistische cultuur en van de weg die het bevrijdingsleger aflegde.

Klik hier voor de foto's die ik op het internet geplaatst heb.
Klik hier voor de foto's die Micky op het internet plaatste

08:23 Gepost door G.U.Y. | Permalink | Commentaren (1) | Tags: iml

Tweede dag in Peking.

DSC08878.JPGMet alle Chinezen, maar niet met de deze.

Vrijdag 13 september vervolgden we ons bezoek aan Beijing. We passeerden het Tiananmen plein en waren verwonderd hoe massa’s mensen al stonden aan te schuiven om het mausoleum van Mao te bezoeken. Ons doel was evenwel het zomerpaleis van een Chinese keizerin-moeder. Een mooie tuin met wel aparte verwezenlijkingen. We wandelden langs het meer, en bewonderden de marmeren boot. We zagen de plek van waar de keizerin ging bootje varen, en liepen door een lange wandelgalerij die opgesierd wordt door allemaal verschillende schilderwerken op de balken. We zagen ook hoe ginder gras wordt aan DSC08900.JPGgepland. Polletje per polletje wordt in de grond gestopt.

Even was er bij ons paniek bij het buiten gaan. We waren twee mensen van onze groep kwijt. Onze gids Nancy vond ze gelukkig terug. Met de volledige groep konden we zo naar een restaurant, en we konden weer gaan eten. Weer de stokjes gebruiken, om te genieten van de verschillende schotels.

Het bleef bij het water die vrijdag. ’s Middags flaneerden we langs het Shichahai meer, vooraleer de autobus ons naar Zhaitang bracht.

Bij Picasa heb ik al mijn foto's geplaatst van het begin van deze reis tot en met de openingsreceptie in Zhaitang. Klik hier.

04:17 Gepost door G.U.Y. | Permalink | Commentaren (0)

01-10-13

Onze eerste dag in China

DSC08786.JPGDe donderdag in Beijing

12 september was onze eerste dag in Beijing. Eerst werden we naar de Hutongs gebracht. De Hutongs zijn de straatjes van Beijing waar de mensen woonden. Meestal huizen met tuinen, maar wel smalle straatjes. In een plaatselijk restaurant kregen we onze eerste middagmaal. We maakten kennis met een variëteit aan gerechten, die op een draaitafel worden geplaatst. En het was gelijk op zijn Chinees: eten met stokjes.
Onbedoeld maakten we ook kennis met erbarmelijke toiletten. Maar ja, dat behoort tot de couleur locale,  zullen we maar denken. We waren gewaarschuwd voor het vervolg van de reis. China is overigens in het algemeen een proper land.

DSC08795.JPGDe autobus bracht ons door de Hutongs naar de Verboden Stad. Niemand mocht daar binnen vroeger, tenzij de keizer, zijn concubines en zijn gevolg. Nu is die stad voor het publiek open gesteld. Het zijn grote gebouwen en ruime betegelde pleinen. Weinig groen. Onze gids Nancy vertelde over de verschillende dynastieën die van hier uit China bestuurden. Over de functie van de verschillende hallen. De Verboden Stad is een must voor de toerist die Beijing bezoekt.

Nog onder de indruk van de grandeur bestegen we dan de trappen van de Jingshab Gongyuan, de Kolenheuvel. Vanaf de top met de boeddhistische tempel hadden we een mooi uitzicht over de stad.
Terug naar beneden, weer de autobus in. We reden langs het befaamde Tiananmanplein, dat we bezochten. Om 19 uur was het trouwens al donker.

's Avonds kwamen we aan in het hotel Days Inn Joiest, waar we onze intrek namen.

15:16 Gepost door G.U.Y. | Permalink | Commentaren (0)