24-09-13

Met de lift naar de 100ste verdieping

Met de lift naar de honderste verdieping. Neen, ik zou liegen. Met de lift naar de 94ste verdieping. Dan met roltrappen naar de 97ste verdieping. En dan weer de lift nemen naar de 100ste verdieping. Heel de wereld ligt daar beneden onder je voeten, Afin niet heel de wereld, maar wel heel Shanghai. We hebben de Shanghai World Financial Center toren bestegen. 492 meter hoog. Het lukt niet altijd om zo daarboven een wijds uitzicht te hebben. Wolkenkrabbers komen soms boven de wolken uit, en dan zie je niets, toch niets meer dan vanuit een vliegtuig dat het wolkendek overschreden heeft. Maar vandaag was het helder. We hebben veel meer gedaan vandaag in Shanghai, maar dat vertel ik een andere keer!

17:48 Gepost door G.U.Y. | Permalink | Commentaren (0)

23-09-13

Naar Shanghai

Vandaag na het Chinese ontbijtbuffet in Yangtsuo reden we naar Guilin.  Daar bezochten we de prachtige druipsteengrotten van de Reed Flute.

Iets na de middag vlogen we naar Shanghai.

Op de luchthaven gebruikten we de maaltijd weer aan zo een grote onde tafel met een glazen draaischijf in het midden. We zijn met zijn 40, en zitten aan 4 tafels met 10. De verschillende gerechten worden op de glazen schijf gezet. Bij het plaats nemen aan tafel staat meestal de thee al klaar. Dan komen verschillende vleessoorten en groenten.  En rijst natuurlijk. Noedels krijgen we niet vaak. Noedels zijn goedkoop en worden als een snelle hap beschouwd. De meeste gerechten kunnen we na die 2 weken in China wel al bepalen,  maar de Chinese naam ervan, daar vragen we zelfs niet meer naar. Als de meloen op tafel komt weten we dat het opdienen hiermee afgelopen is.

De Chinezen zijn voorkomend en leggen voor ons er bijna altijd een vork bij. Met stokjes eten hoort bij China en dat doen de meesten van ons ook.

Eten is in China een sociale gebeurtenis bij uitstek.

14:28 Gepost door G.U.Y. | Permalink | Commentaren (0)

22-09-13

Op de Lijang rivier

Vandaag is het zondag.  We kiezen nu voor het water. We maken een boottocht van Zhu Jiang naar Yangshuo over de Liang rivier.

In Yangshuo zullen we dan raften op bamboo bootjes.

De dag zullen we besluiten met een Chinese opera.  Benieuwd hoe dat zal klinken.

02:04 Gepost door G.U.Y. | Permalink | Commentaren (0)

21-09-13

Sociale websites

Hier in China kan ik niet altijd aan internet. Soms wel zoals vandaag. Maar aan sites als Twitter of Facebook geraak ik niet. Het schijnt dat die sites niet vanuit China toegankelijk zijn. Als er soms een bericht van mij op komt is dat door een koppeling. Jammer genoeg kan ik het dan hier zelf niet lezen, ook de reacties erop niet.

16:13 Gepost door G.U.Y. | Permalink | Commentaren (0)

De rijstvelden van Longji

IMG_20130921_075332.560.jpgHet was weer een boeiende dag vandaag.

Na een busrit als een achtbaan op de kermis, kwamen we bijna bovenop een berg in een dorpje aan. Een van de kleine dorpjes met rijstvelden. Na de maaltijd stapten we verder de bergop naar een uitzichtpunt van waar we de rijstvelden in de terrassen in volle schoonheid konden bewonderen.

Een magnifiek landschap! Zulke rijstvelden zijn typisch voor China.

15:00 Gepost door G.U.Y. | Permalink | Commentaren (0)

20-09-13

In Guilin

Vanavond , 20 september,  zijn we in Guilin aangekomen. Zo rond 23 uur waren we in ons hotel. We zijn hier in het zuiden van China. Het is 30 ° C.

We zijn in het gebied van de bergen en de rivieren,  een gebied gekend om zijn rijstvelden, in terrasvorm aangelegd op de flanken van de bergen.

Groeten van G.U.Y. ook gekend als Gwy

17:56 Gepost door G.U.Y. | Permalink | Commentaren (0)

Het terracotta leger

Vandaag 19 september was het hoogtepunt van deze China-reis.

Vandaag bezochten we de plek waar het terracotta leger het mausoleum van de eerste keizer van China moest bewaken.

Hele rijen soldaten staan in slagorde opgesteld. Massa's volk bezoeken deze bezienswaardigheid.
Dit onderaardse leger met eigen ogen zien, was een belangrijke reden voor mij om aan deze reis deel te nemen.
Als souvenir heb ik zo een kleien soldaat gekocht. Niet levensgroot, maar wel een kleine kopie van een levensgroot origineel.  De klei is dezelfde als waaruit de originelen gemaakt zijjn. De winkeldame gaf er trouwens een echtheidscertificaat bij.

De website van het museum van die keizer Qinshihuang is www.bmy.com.cn

13:26 Gepost door G.U.Y. | Permalink | Commentaren (0)