24-07-13

Canisvliet op 28 juli

flyer canisvliettocht 2013.jpg

Zondag is het 28 juli. Het is weer de dag van de Canisvliettocht. Een grensoverschrijdende wandeling vanuit Zelzate.
Wandelvereniging "De Kwartels" richten die nu al voor de 23ste keer in.

Als je schrik hebt van de hitte, vrees niet. Kom gewoon in de vroege ochtend. Vanaf  6 uur 30 kan je starten vanaf de school Sint-Laurens in de Patronagestraat.

De parkeerwachters zullen je naar een ruime parkeerplaats leiden. Dat is mooi meegenomen.

Kom je met de lijnbus, dan neem je de 55 vanuit de richting van Gent, de 96 als je uit de richting van Eeklo komt, of de 49 als je uit de richting van Lokeren komt.

Of waarom zou je niet eens met de fiets komen?

De tocht zelf loodst je door de groene hoekjes van Zelzate. Kies je voor een grotere afstand dan ga je zelfs de grens over naar het natuurgebied over de grens.

En als je graag een grote éclair eet, dan weet je dat je met de kwartel éclair goed zit. (Tip: laat er weg leggen voor je de wandeling start !)

Wees welgekomen.

07:49 Gepost door G.U.Y. | Permalink | Commentaren (0) | Tags: kwartels

23-07-13

Dinsdagse zomertocht bij de WAK

wak

Wat is er beter tijdens de Gentse feesten dan eens in een buitengemeente van die stad te wandelen?

De WAK richtte vandaag haar zomerwafeltocht in vanuit Doornzele. Doornzele ligt wat verborgen achter de electriciteitscentrale van Langerbrugge. De deelgemeente wordt gekenmerkt door een grote en ruime dries. En daar was dan de startzaal.

De rust was voorzien in Langerbrugge bij het dagcentrum OBRA.

De tocht zelf was een contrastrijke tocht, die balanceerde tussen oude vervallen industrie, landelijkheid en nieuwe industrieterreinen in ontwikkeling. De parcoursmeester wist ons te verrassen met leuke onverwacht speelse veldwegels. Onvermoede schoonheid werd in  in deze tocht ontsluierd. Vele mensen, die net als ik vlak bij wonen, waren verrukt over de onbekende mooie plekjes waar de wandelclub ons liet doorwandelen.

Was je er niet bij, dan kan je toch de tocht wat smaken, aan de hand van de foto's van:

14:45 Gepost door G.U.Y. | Permalink | Commentaren (0) | Tags: wak

OXFAM op de Gentse Feesten

Ik was er wel niet bij. Ik heb het pas achteraf op facebook gezien.

13:03 Gepost door G.U.Y. | Permalink | Commentaren (0) | Tags: oxfam

22-07-13

100 km samen met les marcheurs de la police de Binche

2013-07-19&20 100 km van Binche

Zwerven door de nacht, langs een landschap gedomineerd door windmolens. Dat had ik zo een beetje verwacht. Dirk wees me erop dat we een bepaald gezicht van een klein kerktorentje omzoomd door de hoge windmolens nog nooit gezien hadden. Inderdaad de inrichters hadden het parcours grondig herwerkt. We lieten al snel de windmolens achter ons om verder in Thudinie, dat is het land van Thuin,  te stappen. 's Nacht op het plateau wordt er een redelijk snel tempo ontwikkeld. Het koelde trouwens nauwelijks af in de nacht.

Het was net nog niet licht, nog niet klaar toen ikna 45,5 km Fontaine-Valmont bereikte. Daar was het tijd voor een lange pauze. Een pauze met spek en eieren als ontbijt. Ook hadden de inrichters onze bagage hierheen gevoerd. Voor mij de gelegenheid om me te verfrissen en vers ondergoed aan te trekken. Toen ik de zaal verliet was de dag begonnen. Nu zou ook de tocht wat meer avontuurlijk worden.

Een tocht met mooie vergezichten. Flinke kuitenbijters brachten ons naar boven. Langs de befaamde hangende tuinen bereikten we het stadje Thuin. Genieten van ginder boven, om dan weer naar de Samber af te dalen. Ik moest even een collega wandelaar terug roepen. De man had een wandelpijl gemist, en liep rechtdoor waar hij moest afslaan.
We liepen een stukje langs de Samber om dan weer te klimmen langs bospaadjes. En dan weer te dalen. Ik vind het bijzonder mooi in deze tocht als de ruines van de abdij van Aulnes in het zicht komen. Zo om 9 uur 's morgens is de plaatselijke horeca nog niet open. Niet getreurd. In een school vlak over de sluis was het voor ons bevoorrading. Geloof me! Ik dronk er niet één maar 2 bekers koffie. Ik had de caffeïne precies nodig.
In de tocht van 100 km zijn 14 bevoorradingsposten voorzien. Hier in Leernes was dat al de 10de. 65 km hadden we hier al afgelegd. De Samber bleef enige tijd onze compagnon.
Zelf wou ik deze tocht alleen stappen, niet in een groep. Maar uiteindelijk kom je steeds weer dezelfde binchewandelcollega's tegen, namelijk zij die ongeveer aan hetzelfde tempo stappen. Op het einde waren dat Mario en Hans.

Een mooie episode in de tocht is de afdaling van de vele trappen in Lobbes.
Als de windmolens weer in zicht komen is het stappen door de stofferige warme wegen tussen de korenvelden.
De abdij van La Bonne Espérance komt in zicht. Hier hebben we de laatste bevoorrading Vanaf hier is het dan nog 4,9 km te gaan.

De tocht is dan afgelegd. Een geslaagde tocht.

Na meer dan 18 uur stappen was ik niet fris meer. Gelukkig kon ik vooraleer naar het treinstation te gaan nog een goede douche nemen. En zo met een uitgelaten en tevreden gevoel kon ik naar huis sporen.

Klik hier voor mijn foto's die ik op Picasa plaatste.

20:31 Gepost door G.U.Y. | Permalink | Commentaren (3) | Tags: binche

21-07-13

Vergeten in de polders

trekvogelsSoms kom je in een wandeltocht een dorpje tegen, dat door iedereen vergeten lijkt. Er staan wat huizen, er is een kerkje, er is een pleintje. Geen mens te zien.
Daar is dan wel een parochiezaaltje waar de wandelaars neerstrijken.  En blijkt er wel wat leven in het dorpje te zijn. Landsdijk gaf mij deze middag die ervaring.
Om 11 uur was ik in Bassevelde een wandeling begonnen. De tocht met  de naam 'tweelandentocht' was ingericht door de wandelvereninging 'De Trekvogels'.

De wandelpijlen brachten ons door het polderlandschap onder een warme zon naar het gehuchtje Landsdijk. Daar was na zo een goed uur stappen tijd om een belegd broodje te kopen, op te eten en verder te stappen.

De wandelaars die voor de 12 km gekozen hadden, trokken van hier terug naar Bassevelde. De wandelaars die voor de 21 of de 30 gekozen hadden trokken verder naar Boekhoute.
Langs een lange dijk kwamen we aan het Leopoldskanaal. Op de begroeide boorden daarvan stapten we naar wat ooit een vissersdorp was. Met hun BOU-bootjes gingen de vissers hier garnalen vangen. Vandaag was er de Omloop van Het Nieuwsblad, die heel wat renners naar dat dorpje bracht. Wij bogen net voor de dorpskom af naar het Meuleken om daar weer een rust te nemen.

De wandelaars die voor de 30 km gekozen hadden kwamen hier 2 keer. Zelf had ik voor de 21 km gekozen, en mocht vanaf hier onder de zon door het land weer naar Bassevelde stappen.
Langs leuke paadjes en dode hoeken kwamen we uiteindelijk via een voormalige spoorweg in het dorp aan.

Bij de aankomst kregen we van de wandelclub een consumptie aangeboden. Dit hadden we te danken aan het feit dat De Trekvogels 15 jaar bestaan.
Geboren onder felle barensweeën is de wandelvereniging uit gegroeid tot een club die de wandelaar per jaar verschillende tochten aanbiedt. Zij wisten ook ons te verrassen met bijzondere tochten . Ik denk aan de nachtelijke ezeltocht van 50 km, of aan de 100 km-tocht van Brugge-Boekhoute. Ik hoop dat zij in de volgende 15 jaar nog van die gedurfde initiatieven nemen.

Vandaag was het voor mij een mooie zondagse wandeling dicht bij huis.

Klik hier voor enkele foto's, die ik maakte.
Klik hier voor de website van de wandelclub.
Klik hier voor mijn wandelervaringen bij deze club.

23:25 Gepost door G.U.Y. | Permalink | Commentaren (0) | Tags: trekvogels

20-07-13

100 km in Binche

sticker.jpgDe 100 km van Binche, 100 kilometer wandelen in het land van Thuin. Het was weer op en top in orde.

En deze keer hadden we eens goed weer. Het was nu eens de warmte die de tocht overdag zwaar maakte.

De inrichtende club "Les marcheurs de la police de Binche" heeft ons een prachtig parcours aangeboden. Vele nieuwe trajecten in de tocht. Nieuwe vergezichten verrasten ons. Thuin benaderden we deze keer vanuit haar hangende tuinen.

Voor mijn manier van doen heb ik snel gestapt. Tegen half vier kon ik met belgerinkel melden dat ook voor mij de tocht geslaagd was.

Een uitgebreider verslagje volgt nog deze week.

18:43 Gepost door G.U.Y. | Permalink | Commentaren (1) | Tags: binche

Kopje koffie?

Soms is het plezant op YouTube een sktetch opnieuw te bekijken. By the way, ik gebruik een senseo.

04:14 Gepost door G.U.Y. | Permalink | Commentaren (0)