10-05-13

In het westen van Ieper

100kmOp deze vrijdag na Hemelvaart nam ik de trein naar Ieper. Met het seniorenbiljet kost mij dat 6 €, maar ik moet wel tot 9 uur wachten, eer ik op de trein mag stappen.
Zo was ik om 10u20 in Ieper. Nog ruim de tijd om de 20 te stappen. Voor de 30 vond ik het toch wat te laat. Andere mensen die ook met de trein gekomen waren, kozen voor de 15 km. Nog anderen voor de  6. Ook een 10 km was mogelijk.
De korte afstanden dwaalden over de vesten van Ieper.  De langere hadden hun begin en einde op die vestigingen, en dwaalden voor de tocht af naar het westen, naar Vlamertinge, om dan langs Dikkebus terug te keren. De hele tijd waren de Westvlaamse getuigenheuvels aan de horizon zichtbaar.
De tocht was goed bevoorraad. Rustposten in een garage, in een loods en natuurlijk ook in ontmoetingscentra.
Het was een mooie dag, bewolkt, zonnig af en toe, en wat winderig.
Het meest gezellig vond ik dat ik verschillende wandelgezellen van La Marche du Souvenir tegenkwam. Ieper blijft toch de streek waar we de 1ste wereldoorlog gedenken.

Er waren meerdere leden van mijn wandelclub op deze tocht. Een andere kwartel Jean-Pierre Criel heeft een foto-reeks op Google+ geplaatst. Klik hier.

21:07 Gepost door G.U.Y. | Permalink | Commentaren (0) | Tags: 100km

08-05-13

Hoe zou het in Wetteren zijn?

Familie die vlak bij de plaats van de treinontsporing in Wetteren woont, verblijft sinds het weekend bij mij thuis. Hopelijk is het ergste gevaar nu achter de rug. Ze zijn evenwel nog niet naar Wetteren terug gekeerd.

Niet alleen familie. Ook kennissen hebben met de ramp te maken.

Gisteren hadden we het op de wandeltocht ook over de evacuaties in Wetteren. Binnenkort gaat er in Wetteren een wandeltocht door. De school waar de tocht zal starten is nu ook vandaag woensdag nog gesloten. De wandelclub zal misschien verplicht worden haar tocht aan te passen.

Veel nieuws vernemen we via dagblad en TV. Het criscentrum zelf houdt ons ook op de hoogte: Klik hier, voor de officiële informatie.

06:27 Gepost door G.U.Y. | Permalink | Commentaren (0)

07-05-13

De Koppenberg.

hanske de krijgerDe blauwe hyacinten hebben het bos veroverd. Zij spreiden een blauw tapijt onder de bomen die stilltjes aan blad krijgen. Iedereen die er wandelde, was verrukt over de bloemenpracht. De pinksterbloem en de salomonszegel waren wat meer bescheiden. Ook zij en vele andere bloemen waren van de partij.

Het was heerlijk op de wandeltocht van Hanske De Krijger. We waren vanuit Leupegem gestart om eerst wat door 't Spei te dwalen, met mooie slingerende wegjes langs plassen en verschillende boomsoorten.
Dan een stuk recht toe recht aan langs de Schelde om af te buigen en langs een meander te trekken. De Koppenberg liet zich al zien, en wij bereikten Melden.
Van daaruit was de Koppenberg ons doel. In een traject dwaalden we langs het bos van de Koppenberg. In een volgend traject mochten we de kasseistrook echt beklimmen. Het is maar 600 m. Maar toch wat hijgen en puffen, dan wel wat trager stappen. Boven dan stil staan en ons laten overweldigen door het uitzicht.  En dan daarna tijdens de afdaling weer genieten van de bloemenpracht!

Het was vandaag op zo een gewone dinsdag een buitengewone wandeling.

Klik hier voor mijn foto's.

19:33 Gepost door G.U.Y. | Permalink | Commentaren (1) | Tags: hanske de krijger

06-05-13

Wandelen is vakantie

IMG1421.jpgTegen 10 uur kwamen we de zondagmorgen in Blankenberge aan.
In Brugge had ik Michel opgepikt, en samen zouden we de 2de dag van de Blankenbergse Tweedaagse wandelen. Een hele horde wandelaars stapte van de trein in de richting van de markt, maar wij gingen eerst naar het stationsbuffet om te ontbijten. Wat laat, dat geef ik toe, maar wel lekker. En zo hadden we het gevoel van op vakantie te zijn.

Daarna konden we dan gezwind aan de wandeltocht beginnen.
Inschrijven moesten we niet doen. Dat hadden we de zaterdag al gedaan. Gewoon met onze kaart door de scanpoort lopen.
We volgden de wandelpijlen, wandelden om de havenkom heen, en kwamen zo op het strand. Het was hoog water. Door de vloed moesten we dicht bij de zee lopen om wat vastigheid onder de voeten te hebben.
We verlieten het strand om de duinen in te trekken, aan de nieuw te bouwen voetgangersbrug. De bankjes zaten vol met mensen die hun schoenen uit deden om het zand er uit te schudden.
Door de duinen bereikten we Wenduine. De waterbevoorrading sloegen we niet over, en we stapten door het kustdorpje verder. In een park bleven we even op een terras zitten, maar we geraakten maar niet aan een consumptie, en zonder een cola te drinken stapten we dan maar verder. De cola kochten we trouwens later aan een voorraadpunt. Daarna verliet de 15 km ons. De 42 km en de 6 km hadden ons trouwens al eerder verlaten. Wij hadden voor de 24 gekozen, en stapten verder naar Zuienkerke. Omdat we nogal laat waren, wandelden we dikwijls alleen. Des te gemakkelijker voor Michel, die zo gewoon op het gehoor kon mee stappen.
In Zuienkerke was het volop feest. Oude ambachten, en brocanteriemarkt. Bij een eetstandje van de plaatselijke KLJ aten we een broodje worst. We waren immers al over de helft van onze dagtocht. Het was hier ook druk. De 42 km stappers vervoegden hier de 24 km stappers.

Daarna stapte we verder naar Uitkerke. Heel wat gebabbel onderweg met mensen die we inhaalden, dan wel mensen die ons inhaalden.
In Uitkerke was er een fun-dorp opgezet. Het jonge volkje amuseerde zich kostelijk. Wij stapten verder naar de tent om nog te genieten van een drankje en een hapje.
De wandelpijlen lieten ons dan nog wat door Blankenberge zwerven. Iets later dan we gepland hadden bereikten we de aankomst.

Het zonnetje heeft deugd gedaan. Dat was heel de wandeling van de partij.

19:58 Gepost door G.U.Y. | Permalink | Commentaren (0) | Tags: tweedaagse

05-05-13

Ontspoord

DSC06411 - kopie.JPGZondagmorgen in het station van Gent Sint-Pieters. Nog voor ik de lokettenzaal binnen ging, had ik al gezien dat er op het Maria Hendrikaplein autobussen klaar staan. Infoborden in de stationshal geven wijzigingen in de dienstregeling aan.

Het gaat niet goed in Wetteren. Daar is een trein ontspoord. Het was een goederentrein, en er is brand ontstaan.
De spectaculaire brand werd geblust. Uren lang heeft dat geduurd. Bij het ongeluk en de werkzaamheden er na, zijn echter gevaarlijke producten vrij gekomen.

Dat maakte de reddingsoperatie nog moeilijker.

De mensen die ginder wonen konden de nacht van zaterdag op zondag niet eens in hun eigen woning doorbrengen.

Zo was dat ook het geval bij mijn zoon.

Nawoord: ook in de nacht van zondag op maandag mochten ze nog niet naar huis.

09:14 Gepost door G.U.Y. | Permalink | Commentaren (0)

04-05-13

De eerste dag

iml,tweedaagse Wandelen op de tweedaagse in Blankenberge.
Met een groepje wandelvrienden waren we afgesproken zo rond 10 uur in de grote tent van Blankenberge. We zouden mee stappen op de 24 km van de IML-wandeling.
Het was op voorhand al plezierig, want van een paar wandelmaats was het al maanden geleden dat ik ze gezien had.
We wandelden langs de promenade, stapten over de pier, trokken de duinen door en dan het polderland in, met als merkwaardige punten de tiendenschuur van Terdoest en de kerktoren zonder spits van Lissewege.
De Tweedaagse loopt altijd over van de ambiance. Fanfares scheppen sfeer. Af en toe een verstrekking onderweg. Zo een boterham met kaas of eentje met vis dat smaakt. Een koekje van De Strooper lust iedereen.
Op de ruime rustpunten in Lissewege en Uitkerke kwamen we veel wandelvrienden uit binnen- en buitenland tegen.
En het weer was ook van de partij.
De 1ste dag van de Tweedaagse was al de moeite waard. De 2de dag zal dat ongetwijfeld ook zijn.

21:05 Gepost door G.U.Y. | Permalink | Commentaren (1) | Tags: iml, tweedaagse

Waar wandelen vandaag?

Marching Knipsel.PNG

Om een keuze te maken voor een wandeltocht, raadpleeg ik vaak de Marching: www.marching.be
Het is mogelijk om ver vooruit te kijken.
Ik zie in de kop zelfs de OXFAM Trail Walk verschijnen.  Een unieke wandeluitdaging in de Hoge Venen.

Vandaag en morgen ben ik met wandelmaats afgesproken in Blankenberge.

05:53 Gepost door G.U.Y. | Permalink | Commentaren (0)