09-04-13

2 april Op dinsdag naar Bailleul

Op dinsdag 2 april waren we nog op vakantie in de Vitsemolenhoeve. Vakantie betekent ook lang slapen.

In de voormiddag zijn we dan naar de weekmarkt in Bailleul gegaan. We dronken koffie in een café aan het belfort. Dan winkelden we nog even in de Decathlon, waar ik wandelbottienen kocht.
In de Quick hebben we het Giant menu gegeten.  2 menu's kostten ons 10 € normaal is het 7€10 voor 1 menu.

En dan gewandeld langs de knooppunten van Bailleul, via  StJansCappel en de Zwarte Berg
Tijdens tocht had ik wel buiklooproblemen, dat werd uitkijken voor een plekje tussen de struiken.

Tocht met in het begin links van mij steeds uitzicht op Bailleul en voor mij op de kerk van St.Jans Cappel en de mast op de Catsberg.
Winterzonnetje en zo een 7 à 9 º C
Even zweten bij het beklimmen van de Zwarte Berg.
In het park Yourcenart was een jeugdgroep aan een zoektocht bezig.
Iets na 16 uur terug in de Vitsemolenhoeve.

Voor de foto's klik op de afbeelding.
En voor de amateurs hier de knooppunten: 41, 40, 39, 50, 16, 15, 17, 11, 12, 14, 7, 8, 4, 94. Dan was ik op de Zwarte Berg en verder 73, 95, 10, 9. Even door de Broekelzen. 8, 7, 6,3 59 en 80 om te eindigen.

21:02 Gepost door G.U.Y. | Permalink | Commentaren (0) | Tags: vitsemolen

07-04-13

Kwartelen in Zelzate

kwartelsVandaag kwamen heel wat mensen wandelen in Zelzate. De wandelclub, waarvan ik lid ben, richt elk jaar op de 1ste zondag van april, haar wisselbekerwandeltocht in. Dit jaar was de start weer eens in Zelzate.
Zelf hielp ik mee op de rustpost in Sint-Jan-Baptist. Vandaag droeg ik een bruin polo met daarop in het geel 'medewerker'.
Zoveel volk dat er af kwam! Waar bleven al die wandelaars vandaan komen?

Bekijk de foto's van Reynaertstapper Marc Lauwaert: klik hier
Lees het artikel van Koen van Waesberghe in het Nieuwsblad klik hier.
Wandel mee met Kwartel René, klik hier.
Neem kennis van de indrukken van Kwikker Alfred: klik hier. De foto links komt trouwens uit zijn reeks.
Bekijk de track van Erwin, klik hier.
Laat u bekoren door de tocht aan de hand van de foto's van de familie De Koning, klik hier.
De Scheldestappers Willy en Marij waren er vroeg bij. Klik hier.
Andy Huwé had ook zijn digitaaltje mee, klik hier.
Peter, een Zeelander van Roal Benti, kijkt en wordt bekeken. Klik hier.
De bezige bijen, J & J kozen voor de 12 km. Klik hier
Wandelreporter Frans D'Haeyere schreef voor de Wandelgazette een uitgebreid verslag. Klik hier.

Er zijn zeker meer indrukken op het internet verschenen: ik zag Ijzetripper Wilfried. Ik zag Kwartel Marc. Ik zag de joggende Dirk Ik zag mensen die dit jaar nog naar Santiago zullen stappen. Ik zag nog veel meer mensen.
De club mocht 2330 wandelaars inschrijven. Het was een mooie tocht, en het goede weer doet de mensen buiten komen.

19:47 Gepost door G.U.Y. | Permalink | Commentaren (2) | Tags: kwartels

OKRA Debbautshoek, viert Pasen op 17 april

okraIeder jaar viert OKRA Debbautshoek Pasen. Dit jaar is dat op woensdagmiddag 17 april.

Voor het tafelfestijn hebben we slager-traiteur Marnik gevraagd. Hij zal voor een heerlijk soep en hoofdgerecht zorgen. We zullen genieten van kroketjes, kalkoengebraad en een groentekrans.
Zelf zorgen we dat er drinken bij is.

De Paasviering zal worden verzorgd door de akoliet Marnik, die meehelpt in de parochie Sint-Antonius te Zelzate-West. We zijn blij dat hij op onze vraag is ingegaan en dat wil doen.

De koffietafel volgt naderhand, met een heerlijk gebak erbij.

Inschrijven en betalen op voorhand via uw wijkverantwoordelijke of contactpersoon.
Onze voorzitster moet uiterlijk zaterdagmorgen de aantallen doorgeven.

12:25 Gepost door G.U.Y. | Permalink | Commentaren (0) | Tags: okra

06-04-13

Gapen naar al die wandelaars

Paasmaandag viel op 1 april dit jaar. Zou april zich met grillen aankondigen?

Neen gelukkig niet. Het was goed weer, zonnig zelfs. Soms wel een kille wind. Ik heb de lippenbalsem wel nodig gehad op mijn wandeltocht.

Ik wandelde bij de Heuvellandstappers op hun Kemmelbergtochten. De wandeltochten vertrokken vanuit het centrum 'De Gaper', beneden in het dorp. We mochten dan ook gelijk klimmen. In het begin was ik wat te voortvarend,  op de eerste steile helling moest ik al even stil staan om adem te halen.

Ik had voor de langste afstand gekozen, de 31 km. Eerst langs de Lettenberg. De  uitgegraven commandopost van de Engelsen herinnerde de 1ste wereldoorlog. Dan de top van de Kemmelberg,  langs de kinderput. Even verder herinnert het Frans monument ook aan WOI. Ondertussen waren we het militair domein gepasseerd, waar onder de immense grote bunker uit de Koude Oorlog ligt. Wrede taferelen hebben zich in het vredig landschap afgespeeld, waar we nu rustig doorwandelen.
Puur natuur:  langs het Eeuwenhout trokken we naar Dranouter. In de Klakeye had de wandelclub een rustpost voorzien.
Vandaar verder via een leuke omweg naar Nieuwkerke. We stapten over een voormalige Romeinse heirweg, die nu de naam draagt van Papestraat.

In de zaal t' Seultje nam ik een grote rust. Het was een rustpost alleen voor de lange afstand. Ruimte genoeg hier.
Vandaar terug naar Dranouter. Ik dacht dat we zelfs een stukje door Frankrijk gingen, want we passeerden een plek met de naam "Au Coin Perdu". Een verloren hoek?
Toen ik weer Dranouter naderde voegde mijn traject zich bij de andere afstanden. Nu werd het wat drukker. De wandelclub heeft duidelijk veel volk naar buiten gekregen.Van Dranouter stapten we weer naar Kemmel.

Klik hier voor de foto's die ik zonder annotaties bij Skydrive geplaatst heb.

18:46 Gepost door G.U.Y. | Permalink | Commentaren (0) | Tags: heuvellandstappers

Weercijfer 10

kwartelsMorgen, 7 april, weercijfer 10 in Zelzate. Geen wind, wel zonnig.
Een goede reden om buiten te zijn en te wandelen bij wandelclub 'De Kwartels'.

Kom naar de
Sint-Laurens campus TSO
Patronagestraat 51, 9060 Zelzate
Toegang via de Kerkstraat.

Aldaar vertrekken van 's morgens in de vroegte verschillende wandelingen.

08:42 Gepost door G.U.Y. | Permalink | Commentaren (0) | Tags: kwartels

05-04-13

Het teerkot

IMG1364.jpgHeel lang geleden, in 1885 werd in Zelzate een houtbedrijf opgericht. Dat bedrijf verkocht dwarsliggers aan de spoorwegen, en om het hout duurzaam te maken werden die houten balken ingeteerd.
De Engelse oprichters hadden allicht niet bevroed dat hun houtbedrijf een chemisch bedrijf met naam en faam zou worden.

Voor mij was het Zelzaats bedrijf gelegen tussen de brug en de jachthaven, een fabriek dat met haar distilleerkolommen wel opviel maar ook niet mee dan dat. Ik had er nog nooit bij stil gestaan wat in zo een groot complex met vaste installaties in de open lucht gebeurd.

Vanmiddag hebben we die fabriek met PASAR bezocht.

De uitleg die we voor en bij de rondgang kregen was degelijk. De groei en de ontwikkeling van dat bedrijf maakte indruk op mij. Ik kon me niet voorstellen wat er met teer als grondstof zoal gemaakt werd. Terwijl wij er waren, werd er net een schip gelost. In 20 uur wordt de teer, de grondstof voor een week productie naar de opslagtanks over gepompt.

De producten zijn een aantal vloeistoffen en kristallen, met voor mij moeilijke namen, die op hun beurt weer de grondstoffen zijn voor andere producten. Ik heb er de aluminium- en de plastiek-industrie van onthouden.

Een bijzonder aspect van de productie is de veiligheid (grondstoffen en producten zijn uiterst ontvlambaar) en het milieu. Het bedrijf hanteert normen die veel strenger zijn dan de opgelegde. En gedurig blijven ze verbeteren.

Ik zal vanaf vandaag met andere ogen naar de kolommen van Rütgers kijken.

21:39 Gepost door G.U.Y. | Permalink | Commentaren (0)

Uitkijk op Zelzate

IMG1360.jpgDe brug gezien vanop de uitkijk. Dat is eens iets anders dan gewoon voor de open brug staan.

Deze middag was ik met PASAR op stap. Onze tocht begon met de beklimming van de brugtoren. Afin, beklimming ... Ik heb de lift naar boven genomen.

We waren met zo een vijftig deelnemers aan de middag van PASAR in Zelzate.
We splitsten ons in 2 groepen. Ik was bij de groep die eerst naar de brugtoren trok. Daar kregen we een uitleg over hoe het scheepvaartverkeer op de Westerschelde en het zeekanaal geregeld wordt. Het duizelde soms van de vele afkortingen die de schepen, de loodsen, de brugwachters gebruiken. Maar het moet goed geregeld zijn. Meer dan 20 keer per dag gaat de brug open om het scheepvaartverkeer door te laten.

Klik hier voor wat foto's.