06-05-13

Wandelen is vakantie

IMG1421.jpgTegen 10 uur kwamen we de zondagmorgen in Blankenberge aan.
In Brugge had ik Michel opgepikt, en samen zouden we de 2de dag van de Blankenbergse Tweedaagse wandelen. Een hele horde wandelaars stapte van de trein in de richting van de markt, maar wij gingen eerst naar het stationsbuffet om te ontbijten. Wat laat, dat geef ik toe, maar wel lekker. En zo hadden we het gevoel van op vakantie te zijn.

Daarna konden we dan gezwind aan de wandeltocht beginnen.
Inschrijven moesten we niet doen. Dat hadden we de zaterdag al gedaan. Gewoon met onze kaart door de scanpoort lopen.
We volgden de wandelpijlen, wandelden om de havenkom heen, en kwamen zo op het strand. Het was hoog water. Door de vloed moesten we dicht bij de zee lopen om wat vastigheid onder de voeten te hebben.
We verlieten het strand om de duinen in te trekken, aan de nieuw te bouwen voetgangersbrug. De bankjes zaten vol met mensen die hun schoenen uit deden om het zand er uit te schudden.
Door de duinen bereikten we Wenduine. De waterbevoorrading sloegen we niet over, en we stapten door het kustdorpje verder. In een park bleven we even op een terras zitten, maar we geraakten maar niet aan een consumptie, en zonder een cola te drinken stapten we dan maar verder. De cola kochten we trouwens later aan een voorraadpunt. Daarna verliet de 15 km ons. De 42 km en de 6 km hadden ons trouwens al eerder verlaten. Wij hadden voor de 24 gekozen, en stapten verder naar Zuienkerke. Omdat we nogal laat waren, wandelden we dikwijls alleen. Des te gemakkelijker voor Michel, die zo gewoon op het gehoor kon mee stappen.
In Zuienkerke was het volop feest. Oude ambachten, en brocanteriemarkt. Bij een eetstandje van de plaatselijke KLJ aten we een broodje worst. We waren immers al over de helft van onze dagtocht. Het was hier ook druk. De 42 km stappers vervoegden hier de 24 km stappers.

Daarna stapte we verder naar Uitkerke. Heel wat gebabbel onderweg met mensen die we inhaalden, dan wel mensen die ons inhaalden.
In Uitkerke was er een fun-dorp opgezet. Het jonge volkje amuseerde zich kostelijk. Wij stapten verder naar de tent om nog te genieten van een drankje en een hapje.
De wandelpijlen lieten ons dan nog wat door Blankenberge zwerven. Iets later dan we gepland hadden bereikten we de aankomst.

Het zonnetje heeft deugd gedaan. Dat was heel de wandeling van de partij.